The new words in the readingtexts and the methods for explaining them: the second year of middle school as an example

المفردات الجديدة في النصوص المقروءة وأساليب شرحها -السنة الثانية من التعليم المتوسّط أنموذجا

  • Fatima Zohra Faiza ZAGHBA جامعة أبو القاسم سعد الله. الجزائر 2
Keywords: Textbook, reading texts, lexical repertoire, new vocabulary, methods of explaining vocabulary.

Abstract

Vocabulary learning is a fundamental component in building and enriching the lexical repertoire of learners. The reading texts provided in the textbook for the second year of middle school have offered a substantial collection of new vocabulary, which has been explained using various methods such as synonyms, derivatives, definitions, explanatory phrases, and antonyms. However, this process has not been without shortcomings. The practical aspect of this study has revealed several discrepancies in the selection, explanation, and distribution of these words when compared to scientific principles and standards. This hampers the learners ability to benefit from them. Consequently, the study includes some suggestions directed towards the textbook's  authors to consider during their selection of reading texts.

الملخص :يعدّ تعلّيم المفردات مرتكزا أساسيا في تكوين وإغناء الرصيد المعجمي للمتعلمين، وقد زوّدتهم النصوص المقروءة في الكتاب المدرسي للسنة الثانية من التعليم المتوسط، بمجموعة معتبرة من المفردات الجديدة، التي تمّ شرحها بأساليب متنوّعة كالشرح بالمرادف والاشتقاق والتعريف وبالعبارة الشارحة، غير أن هذه العملية لم تخل من نقص؛ فقد كشف الجانب التطبيقي من هذه الدراسة عن وجود عدّة اختلالات على مستوى انتقاء وشرح وتوزيع تلك المفردات بعد مقارنتها بأسس ومعايير علمية، ممّا يحدّ من استفادة المتعلمين منها، ولذلك تضمّنت الدراسة بعض المقترحات الموجّهة إلى معدّي الكتب المدرسية لتوضع في الحسبان أثناء اختيارهم للنصوص المقروءة.

Published
2024-06-30
How to Cite
ZAGHBA, F. Z. F. “The New Words in the Readingtexts and the Methods for Explaining Them: The Second Year of Middle School As an Example”. Langues & Cultures, Vol. 5, no. 01, June 2024, pp. 594-03, doi:10.62339/jlc.v5i01.278.